NIERUCHOMOŚCI

Umowa sprzedaży

Istotą umowy sprzedaży jest przejście własności, w zamian za zapłatę określonej ceny, gdyż zgodnie z kodeksem cywilnym, poprzez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Przy czym, gdy przedmiotem tej umowy jest nieruchomość w wyniku jej zawarcia własność tej rzeczy przechodzi na nabywcę z chwilą podpisania umowy, bez konieczności przenoszenia dodatkowo posiadania. Zawarcie umowy sprzedaży w przypadku zbycia nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego.

Umowa darowizny

Darowizna jest umową nieodpłatną i jednostronnie zobowiązującą, gdyż zgodnie z kodeksem cywilnym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Forma aktu notarialnego jest wymagana dla oświadczenia darczyńcy, jednakże powyższa reguła nie uchybia ogólnym zasadom dotyczącym formy dokonywania czynności notarialnej i w przypadku, gdy przedmiotem umowy darowizny jest nieruchomość oświadczenie zbywcy i nabywcy powinno zostać złożone w formie aktu notarialnego.

Umowa o dożywocie

Umową o dożywocie jest umowa, na podstawie której w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie. Istotą umowy jest więc zbycie nieruchomości przez osobę fizyczną, w celu zobowiązania drugiej strony do zapewnienia dożywotniego utrzymania - w formie opisu konkretnych świadczeń ustalonych przez strony lub też powielenia katalogu świadczeń określonego w art. 908 Kodeksu Cywilnego. Przedmiotem umowy może być wyłącznie nieruchomość gruntowa lub lokalowa, a formą właściwą do jej zawarcia jest akt notarialny.

Umowa zamiany

Zgodnie z kodeksem cywilnym przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W praktyce notarialnej najczęściej będą to przypadki zamiany nieruchomości lub innych praw (w tym spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i prawa użytkowania wieczystego gruntu). Do umów tego typu stosujesię odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące sprzedaży, a formą właściwą jest forma aktu notarialnego.

Zapraszamy do kontaktu!

Wszystkich informacji związanych z dokonywanymi w naszej Kancelarii czynnościami notarialnymi notariusze oraz pracownicy Kancelarii udzielają bezpłatnie bezpośrednio w biurze lub telefonicznie.